tisdag 8 april 2014

Småländsk golvvärme

Har hittat var uttrycket kommer ifrån - tydligen är det ”Släck efter Dig!”  en energisparkampanj
som genomfördes i Sydsverige under 2000-2003 som tryckt upp vykort med en raggsocka och texten "Småländsk golvvärme" . Just detta vykort är inget jag minns men uttrycket har levt kvar.


Min senaste skapelse i serien "Småländsk golvvärme" är klar

Så här gjorde jag:
Letade upp ett bra basmönster, Garnomeras tossor, Ryagarn nm 2/2 från Bergå och en 80 cm lång rundsticka 4,5 mm.
Jag började vid tårna och stickade båda samtidigt med Magic Loop
Jag la upp 10 m enligt Magic Loop Cast On, det betyder att det blev 20 maskor totalt per tossa. Sen ökade jag 4 maskor på vartannat varv till varje tossa bestod av 40 maskor runt om (jag kunde nöjt mig med 36 maskor så hade tossan blivit tajtare).
Jag stickade slätstickning tills jag kommit 14 cm upp på foten (det kunde räckt med 12-13 cm till mina fötter i storlek 37-38).
Därifrån stickade jag rätstickning, fram och tillbaka, fortfarande med magic loop. Jag fick sätta av maskorna på en annan sticka och flytta runt så att det blev möjligt att fortsätta.
Jag stickade vidare tills jag nästan nådde mitt bak (det saknades ca 3 ribbor på var sida för att det skulle räcka runt hälen.
Minskning 1: På rätsidan sticka 12 m, sticka ihop maskorna 2 och 2, 4 gånger minskningen ska luta åt vänster, sticka ihop maskorna 2 och 2, 4 gånger minskningen ska luta åt höger, sticka 12 m. På avigsidan stickas alla maskor räta.
Minskning 2: På rätsidan sticka 8 m, sticka ihop maskorna 2 och 2, 4 gånger som lutar åt vänster, sticka ihop maskorna 2 och 2, 4 gånger som lutar åt höger, sticka 8 m. På avigsidan stickas alla maskor räta.
Sista varvet från rätsidan: Sticka räta maskor.
Avmaskning: För över maskorna på en annan rundsticka. Vik ihop tossan med rätsidan inåt och gör hopstickning av hälen med "maskstygn".
Se video hos Garnstudio eller på You Tube.

Eller tänk för dig själv:
1. Sticka en maska avigt på främre stickan, dra tråden igenom, lyft av maskan.
2. Sticka en maska rät på främre stickan, dra tråden igenom, lyft inte av maskan.
3. Sticka en maska rät på bakre stickan, dra tråden igenom, lyft av maskan.
4. Sticka en maska avigt på bakre stickan, dra tråden igenom, lyft inte av maskan.
Upprepa varv 1-4 tills alla maskor är slut.

Avsluta med att fästa trådarna noggrant.
De färdiga tossorna väger drygt 1 hg och masktätheten är ca 17-18 maskor på 10 cm.



Inga kommentarer: