tisdag 25 juli 2017

Bananer i balettkjol - fruktpåsar i spets

Bananer i balettkjol skulle kanske vara något - uttrycket hittade jag här i Birgitta Nygrens inlägg.
Nu tycker inte jag att det behövs några påsar till bananerna i affären men väl till äpplena - jag envisas med att köpa närproducerade, dock ej ekologiska och de säljs i lösvikt och ska man ha mer än ett behöver man en påse att stoppa dem i. Fram till nyss har jag använt mig av affärens tunna gratispåsar för frukt, jag har sytt fruktpåsar förr, se julklappar 2015, men inte kommit till skott och använt dem.
- Men i våras var det dags! Jag sydde ett par stycken i samma form som affärens påsar - varför ändra en bra modell - och började använda dem. Det funkar utmärkt och nu har jag sytt några till, det behövs ju mer än en med till affären om man vill köpa några päron eller kiwi också. Att minska plastpåse användningen är väl alltid bra även om dessa faktiskt är sydda av "plasttyg" dvs nylon eller polyester spets som tidigare varit gardiner. Hoppas att det inte är som med "de syntetiska fleecetygerna" att de hela tiden tappar microplaster.
Taggar inlägget med #gebortentygpåse som Sticka på landet hittat på för några kommer självklart att hitta andra hem.

3 kommentarer:

fale artut sa...

Precis, och nylonspetsen ser ut att passa fint. Går att tvätta också. Tror att det är bättre än plast. Inspirerande!

Lappeklipp sa...

Dina fruktinköp blir ju mycket festligare när du tar fram din spetsväska, utstrålar stil och positiv attityd ♥ ♥ ♥

Annika Odelstav sa...

Kalasbra! Jag har en hel packe spets! Och jag har tänkt på det där med plastpåsarna till frukt och grönsaker, fast jag vill ju inte betala mer för att jag har lite tyngre tyg! Jag tänker dock göra det som bento bags, enklare att sy. Tack för tipset! Och jättekul att du taggar!