torsdag 6 januari 2011

Årets första stickning - ska garnet räcka?

Årets först påbörjade nya stickning är en uppifrån och mer kofta av samma mönster som jag använt mig av tidigare. Har stickat kroppen och precis börjat på ärmarna, hoppas nu bara att garnet ska räcka.
Använder Garnstudios Angora-Tweed 30 % angora, 70 % merinoull, stickar med 4,5 mm och har ca 16 m på 10 cm. Har till kroppen gjort av med drygt 4 nystan, á 50 g och 145 m, hade 9 nystan från början så det borde gå även om jag vill ha långa ärmar. Vill inte råka ut för samma sak som med denna kofta som ligger som ufo fortfarande - saknar endast ca 5 cm på varje ärm.

Förra årets först påbörjade stickning ligger också som ufo och väntar på en tredje omsticking - är fortfarande för hårt stickad trots att jag ökat till 7 mm andra gången och för tajt, dessutom för varm. Egentligen skulle jag vilja tvinna upp garnet och göra det entrådigt men vet inte om det över huvud taget går.
Ligger iallafall skönt i en blixtlåspåse sydd av en gammal handuk med blixtlås och tyg rester från städrocken som jag sydde min väska av, rejäl storlek ca 34x44 cm.

Näversjalen är just nu vid en kant och jag funderar på om det ska bli ett "varv" till eller om den är lagom stor nu, fortfarande kul att sticka på!

Inga kommentarer: