torsdag 28 juli 2016

Varför slöjda när jag kan köpa färdigt?

Packpåsar i lite olika modeller.
Packpåsar är bra att ha om man ska åka på, en i tid, lite längre utflykt. Ett sätt att hålla ordning i väskan så att det blir lättare att hitta och även för att skydda sakerna. 
Man kan köpa färdigt tex enklare här, mer avancerade här eller i nät här.
De enklare man kan köpa är i storlek ca 5 liter,  27x36 cm. Mina fem är i blandade storlekar mellan 25 och 35 cm breda och mellan 35 och 53 cm höga. Egentligen siktade jag på att klippa ca 70 x 45 cm och alltså få ca 33 cm breda och 39 cm höga efter sömnad men jag anpassade mig efter tygerna jag hade tillhands och klippte inte bort något i onödan utan utnyttjade allt. Jag sydde med vändsöm på samma sätt här. Tygerna är från Ohlssons tyger i Umeå i början av 90-talet - då sydde jag träningsoveraller själv och inte bara till mig, nu köper jag mina träningsoveraller. Att minska tyglagret är en bra anledning till att slöjda själv.

Nätpåsar som packpåsar hade jag inte tänkt på förrän jag såg och läste om dessa.  En omdöme var att de var lätta och smidiga och inte minst praktiska till att torka blöta kläder i på vandring - så då fick jag sy en egen variant av en gammal blommig gardin storlek blev ca 30 x 50 cm för det var det som passade tygbiten. För att enkelt kunna stänga påsarna tvinnade jag bomullsgarn och letade upp snörlås bla från gamla kasserade jackor och satte fast.

Jag hittade även en packpåse jag sytt för många år sedan men aldrig trätt band i så att den går att stänga - en lite mer avancerad modell med två fack inuti och oval botten. Mönstret finns hos Anders J - Friluftswebben med tips på prylar att göra själv. Jag minns att jag tyckte att den vara lite krånglig att sy men vem vet kanske jag kommer att uppleva den som så bra att det blir några till. En av Anders motiveringar till att göra själv istället för att köpa färdigt är att det är kul och utvecklade att skapa det man behöver.

Sen blev det även två mindre påsar av den sista biten spetsgardin - mönstret hittade jag hos The Inspired Wren. Jag hittade dit tack vare Pinterest vilken fantastisk inspirerade uppfinning. Mina blev i ungefär samma storlekar som i mönstret ca 25 x 30 cm färdiga. Tygerna till att kanta öppningen med är ca 13 respektive 16 cm höga och 25 cm breda, spetstyget ungefär 25 cm brett och 57 cm lång. Två bitar snedslå ca 35 cm långa gick det också åt.
I det har fallet kan man säga att det är ett sätt att göra något användbart av det som någon annan redan kasserat - gardinen kommer från loppis och nu använde jag den allra sista biten också.

Under tiden jag sydde lyssnade jag bla på Syjuntan från Sveriges Radio som visserligen har några år på nacken men fortfarande känns aktuella.
Programmen har rubrikerna - Syjuntan brinner -Syjuntan och trösten - Syjuntan Recycle - Syjuntan och manligheten och till sist Syjuntan och kampen. Alla har med motiveringar till varför man ska slöjda själv istället för att köpa färdigt.   
Nu återstår det svåra att välja vad man ska ha med och få plats med det i väskan.


Inga kommentarer: