söndag 11 maj 2014

Fisksoppa

Måste visa min jättepraktiska vitlöksrivare i keramik köpt på en marknad för några år sen och ofta använd. Ju mer vitlök man äter ju friskare håller man ju sig. Om det beror på att vitlök är nyttigt eller pga att vitlök luktar kan man undra men gott är det i alla fall.

Använde den till Fisksoppa - originalreceptet från Coop hittar du här.

Jag gjorde så här den här gången:
ca 6 portioner2 hackade gula lökar
1 tsk olja till stekning
2 tsk oregano
2 tsk timjan
1 skivad fänkål
1 skivad zucchini 10 potatisar i bitar
2 burkar hela tomater a 400g
1,2 liter vatten3 fiskbuljongtärningar
2 rivna vitlöksklyftor
800 g torsk och lax
250 g räkor utan skal
0,5 tsk svartpeppar

Gör så här: tid ca 45 min
Fräs löken sakta i olja i en stor gryta.
Smula över oregano och timjan.
Tillsätt fänkål, zuccini - potatis och tomaterna med spad.
Häll på vattnet.
Smula ner buljongtärningarna och koka under lock ca 30 minuter.
Tillsätt vitlök efter halva koktiden.
Lägg i fisken, delad i ca 3 cm stora bitar.
Sjud 3-4 minuter.
Smaka av och lägg i räkorna.


Gillar den här soppan - lagade den första gången i januari 2006.  
Tallriken som soppan serverades i är anonym - jag har haft den sen mitt första korridor boende 1989 då köpte jag fyra på Åhléns - nu har jag två kvar. På bilden kompletterad av matsked i serien Rosen också från Åhléns  inköpt 1989 och en bordstablett köpt på loppis men med etikett från Åhléns.



Inga kommentarer: