torsdag 16 juli 2015

Skolavslutningsklänning

Under många år från dess att jag var 11 år gammal hade jag som tradition att sy min skolavslutningsklädsel - kjol eller byxor men oftast klänning. Har på senare år dock skolkat ibland och återanvänt något gammalt eller t o m köpt något färdigt. 
I år visste jag vad jag ville ha så det var till att ta itu med det. Inspiration hade jag bland annat fått från Lenas klänningar, Textila inslags, Manduzanas, Karins Holmbergs, Nusses även här, Tyg och garns och Fru Perssons alla mycket fina klänningar i just den modellen jag ville ha.

Dessutom finns i garderoben en linneklänning i naturfärg från Jackpot inköpt på secondhand - jag har dock aldrig använt den. Tänkte när jag köpte den för en "Selma" eller så att jag skulle korta den och sy fickor av det som blev över men det fastande vid tanken - färgen klär mig inte så bra.
Årets skolavslutningsklänning hämtade många detaljer från denna - passform, kanal för band i ryggen men jag skippade dragkedjan, kortade den rejält och lade till mina favoritfickor, finns på några kjolar jag sytt. Tänkte att jag skulle rita av den gamla klänningen och sy en ny efter den men det blev för bökigt så jag plockade fram min bok Mönsterkonstruktioner damkläder av Inger Öberg och Hervor Ersman (länk till nya upplagan) med tillhörande grundmönster - jättebra att utgå ifrån och ganska lätt att fixa till så att det blir rätt med bystinsnitt mm.
När jag berättade för några kollegor att jag höll på att sy avslutningsklänningen av en gammal gardin, såg en framför sig en rödrutig köksgardin så det fick bli en liten detalj på ena fickan, övrigt tyg är en marinblå linnegardin, på avigsidan något solblekt, kanske egentligen ett bärbart provplagg - wearable toile. Ärmhål och halshål fick infodring ungefär  i form som Tyg och garn visar dock sydde jag fast mer efter Mot drömlivet i klädbranchens beskrivning - har axlar som har ganska olika form som jag provar gärna dem i ett ganska sent skede för att få så bra balans i en klänning som möjligt 
Till skolavslutningen uppvaktades även en student med gjutjärnsgryta och dubbelvirkade grytlappar (Bomullsgarn 8/4 dubbelt och virknål 4,5 mm) kompletterat med en liten virkad studentmössa mönster från Järbo.

1 kommentar:

Kullerbyttatextil sa...

Vad fin klänningen blev! Mycket snygga fickor!