torsdag 23 juli 2015

I serien att besöka öar

I år blev det Gotland igen, bilderna till vänster kommer från Furilden och de till höger från Fårö, det är något speciellt med öar som jag konstaterat tidigare här och här.

När man är borta på semester följer det lätt med någon liten souvenir hem i år blev det tre varianter av Ullgarn
1. Gotlandsgarn en produkt från Design & Hantverk - kravull från Kvie gård, Hangvar, spunnet av Fardhem Ullspinneri (om väl är det samma om Gotlands spinneri),  2-tr ca 172 m på 1 hg.
2. Ullgarn från Gotlandsfår, tillverkat av Ull & Piano tror att det stod att det var spunnet på Ihre gård,1-tr ca 400 m på 1 hg inköpt på Ringmurens hemslöjd.
3. Lamm och Bi Ullgarn av Gotlandsfår spunnet på Gotlands spinneri, 2-tr inköpt på Kvinnfolki. Knäckebröd från Gotlandsknäcke, the från Kränku, Lakrispastiller från Gränna mest för askens skull och så köpte jag Salmbärssylt, en bok från ett antikvariat fick också följa med hem, jag betalade en "Selma".
Jag besökte ocksä bla Jordnära och tittade på fina ekologisk kläder i bomull men på Yllet var det intee så mycket kläder som jag minns från mitt förra besök.
Kanske var jag på Linarve och såg kläder från Kandus och kanske var jag hos Boel Olaison. Jag vet att jag någonstans såg väldigt fina linneklänningar med nedsydda stråveck men minns inte märket eller affärens namn.
Det fanns väldigt mycket fint innanför ringmuren i Visby.

Inga kommentarer: