söndag 8 februari 2015

Slöjd i skolan

Fröken Slöjd, ja jag alltså, jobbar med textilslöjd i grundskolan och brottas bla med hur man ska konkretisera läroplanen Lgr 11, främst delen för ämnet Slöjd, för både elever och föräldrar.

Jag fick i veckan tips på en trevlig liten skrift från Lärarförbundet om heter Slöjd - Grönt, lönt och skönt! som jag känner kan vara till hjälp. Några rader från denna som alla slöjdbloggare säkert kan skriva under på är tex dessa:

"Att slöjda handlar också om att må bra. Slöjdarbete ger en inre ro och tillfredsställelse. När vi arbetar med olika material, exempelvis då tråden löper mellan fingrarna eller när handen stryker över en täljd yta, utsöndras "lugn och ro-hormonet" serotonin som får oss att må bra och ökar vår koncentrationsförmåga."

Det tar ju självklart ibland ett tag innan man som elev kommer dit men det finns annat i skriften som jag tror är lättare att ta till sig för elever.

Bloggens uppehåll beror inte på att jag slutat slöjda men dator och kamera har inte velat kommunicera på ett bra sätt. Eller är det kanske bildbehandlingsprogrammet och blogspot som trilskas och jag har inte haft tid, lust och ork att ta itu med det ännu. Får ta och prioritera det snart för jag saknar bloggandet även om det är mest för mig själv.

Inga kommentarer: