torsdag 21 augusti 2014

Stickförkläde

När jag stickade utomhus häromdagen märkte jag att jag hade behov av en stickpåse till mitt arbete så att det stannade kvar i knät. Googlade lite och hittade bloggen Tyg och garn som har en beskrivning på ett stickförkläde. Jag använde en 0,5 m tyg på en bredd av ca 120 cm. Klippte ut delarna enligt mönstret men vändsydde sömmarna så jag behövde ingen sick-sack , hos Ekåå finns en fin instruktion. Till nästa tänker jag rynka förklädesdelen mot knytbandet så som det är på originalet från 1925. 
Snodden till stickförklädet har jag köpt på Textilmuseet i Borås för många år sen. Det ligger tillsammans med andra snoddar från samma ställe i en Ira burk som jag fått av min mormor. Den andra burken har jag ärvt efter mormor i den har det varit Kärnkaffe, där förvarar jag nu en del rundstickor.

Jag skulle behöva en mer bärbar förvaring till rundstickorna - det finns en del fina på nätet att inspireras av tex så har Tummelisa Garn och Design en beskrivning på ett enkelt fodral till rundstickorna, andra förslag finns här, här, här och här,

Inga kommentarer: