söndag 16 mars 2014

Påse till smutstvätt

En närstående fick på sin myndighetsdag en påse till att lägga smutstvätt i när hen är på resande fot.
Påsen är ca 30x40 cm stor och sydd i "vindpoplin". Jag har ett litet lager med den typen av tyger från fynd på Ohlssons tyg i början av 1990-talet. Sydde på den tiden bla vindställ att använda när jag sprang, åkte skidor eller hade som överdrag över jeansen när det var kyligt ute. Nu ligger tygerna i en bananlåda och en av mina föresatser var ju  -att mängden/volymen "prylar" ska minska eller åtminstone inte öka. Så jag tänkte att det kunde vara bra att göra något nytt av dem och dessutom ge bort.

Sömmarna blev snygga och starka genom att jag sydde vändsöm.
1. Lägg tygerna aviga mot aviga, sy ihop med raksöm med pressarfotens bredd på sömsmånen.
2. Vänd så att tygerna ligger räta mot räta, sy ihop en gång till  med raksöm med 1 cm bred sömsmån.

En något yngre "behövde" också och lite mindre kan väl också vara bra.
De här är ca 20x30 cm även de sydda med fällsöm men kanalen syddes av annat tyg. På bilden använda som presentinslagning (ullstrumpor, kalsonger och hembaktbröd).

Inga kommentarer: