söndag 2 mars 2014

Bokrea

Det fanns en ganska lång period i mitt liv då jag hade Den stora Bokrean som en av årets höjdpunkter. Många tidiga mornar har jag köat utanför på öppningsdagen - inte nu längre.
Men igår hittade jag verkliga bokfynd på en loppis nära mig.
Tråden den sköra av Lena Hellström inleds med ett av mina favoritcitat
 "Om hon bara kunde sätta upp vävar! 
Ty sätta upp vävar, det tröstar från alla sorg, 
det slukar alla intressen, 
det har varit många kvinnors räddning."
av Selma Lagerlöf, ur Gösta Berlings saga.
Wålstedts - mästare i ull av Anna Maria Rådström, tror jag att jag lånat på biblioteket och läst för länge sedan men jag minns nog inte så mycket.
Textila KUBER och BLIXTAR Rölakanets konst- och kulturhistoria av Viveka Hansen, lockar bla med fina bilder.
Det ska bli en njutning att läsa dessa för mig nya böcker om textil i olika former.
Det gick väl lite dåligt med  - att mängden/volymen "prylar" ska minska eller åtminstone inte ökamen tänk på så mycket ny kunskap jag kan få.
På de aktiva stickorna just nu är ett par strumpor från tån och upp. Hade ju tänkt göra restgarnsstrumpor med det var ju ont om restgarner så jag får sticka lite strumpor så det blir mer rester. De är just nu lite i otakt ena hälen är klar men den andra är precis påbörjad.
Vill man ha hjälp med strumpstickning/sockstickning finns det minst två noggranna "kurser" på gång i bloggvärlden just nu: Cecilias handarbetskorg stickar från tårna och upp, Garnhumlan stickar från skaftet och ner.
Ps. Idag blir det en del sticktid framför Vasaloppet skulle tro att det blir så för stickarna i Vrigstad också. Ds.

Inga kommentarer: