torsdag 13 februari 2014

Loppisbesök är farligt

För några dagar sen besökte jag en av de närmsta loppisarna/secondhand, Erikshjälpen, utan att  att egentligen ha något särskilt på inköpslistan. Ja, jag vet att det är fel att utsätta mig för frestelser när en av årets föresatser är - att mängden/volymen "prylar" ska minska eller åtminstone inte öka. Det gick inget vidare för mig hem följde bla två kokböcker.
Enkel rolig och nyttig KOKBOK FÖR STUDENTER som vill leva på annat än bara spagetti och pulversås av Birgitta Sandberg-Hultman, en bok att läsa noga och fundera kring. Passar in på en annan av mina föresatser - att minska min belastning på miljön under året så visst behövde jag den.
När det gäller ViktVäktarnas frestande smalmat fastnade jag direkt för första receptet i boken.
 
Tomatsoppa med linser
2 portioner
Tillagningstid ca 30 min.
Kan frysas.
1 stor gul lök hackad + 1 klyfta vitlök riven
2 tsk olja
1 burk krossade tomater, ca 400 g ca 500 g
1/2 dl röda linser 3/4 dl
5 dl vatten + 1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk mald kanel
1 msk hackad persilja
salt och nymald svartpeppar
Gör så här:
1. Fräs löken mjuk i oljan i en kastrull på svag värme 3-4 min.
2. Tillsätt tomaterna, de sköljda linserna, vatten och buljongtärning samt kanel. Låt det koka på svag värme under locks 10-15 min.
3. Om du vill ha soppan slät, häll upp den i en matberedare och finfördela. Häll sedan tillbaka den i kastrullen och låt den bli varm.
4. Smaksätt med salt och peppar och häll upp i varma soppskålar. Strö över persiljan.
Serverad på en tallrik från Arabia i Finland som heter Kaira. Enligt en uppgift på nätet ska de ha tillverkats mellan  1969 och 1985 och vara designade av Anja Jaatinen-Winqvist.



Inga kommentarer: