fredag 3 januari 2014

Nytt år - nya föresatser ...

Jag skulle vilja få bättre koll på mina konsumtionsvanor det här året.
Har inte föresatt mig något köpstopp på varken slöjdmaterial eller annat men jag ska försöka mig på att skriva kassabok över alla ekonomiska transaktioner - små som stora. Allt för att skaffa mig bättre koll över vad jag lägger mina pengar på. Förhoppningen är att jag ska känna att jag lägger pengarna på för  mig rätt "saker".

Jag är medveten om att jag idag har otroligt många "prylar" och en del i mina tankar är att jag under året ska försöka få mer kontroll över vad jag har och att mängden/volymen "prylar" ska minska eller åtminstone inte öka. En in - en ut, har jag hört förut men jag har aldrig tillämpat det. Jag har överhuvudtaget svårt att göra mig av med saker även om jag för tillfället slutat använda dem. Jag hittar ju ibland tex kläder undanplockade som blir nya kläder igen.

Vill också försöka minska min belastning på miljön under året.
Om jag minskar mina inköp när det gäller ex ny bomull gör  jag världen en tjänst. Om jag använder cykeln i större utsträckning istället för bilen minskar jag ju min konsumtion av drivmedel och belastningen med därtill kopplade utsläpp. Minskat temperaturen inomhus med en grad har jag redan gjort, undrar hur mycket det gör på förbrukningen av el. Jag behöver sticka ett gäng varma sockor/tofflor till besökare för det är främst vid golvet man märker temperatursänkningen. Själv "luffsar" jag runt i ullstrumpor och utanpå dem försvarets gamla tjocka ullsockar vita med öglor på insidan och en liten grön kant längst upp - många storlekar för stora men varma och sköna. Garn finns det gäller bara att välja några nystan och väja modell.

 
Min militärväska, köpt på loppis för säkert två decennier sen och använd väldigt flitigt nästan hela tiden gav upp i höstas. Eller det är felformulerat det var bara det ena handtaget som brast - det andra är dock på god väg att göra det samma men själva väskdelen är i jättebra skick. Funderade på var jag skulle kunna hitta lika bra material att sy nya handtag av men det fick bli en kvick lösning strax innan jag skulle iväg med väskan full av träningskläder. Jag sprättade bort sömmarna och tog helt enkelt en bit från ett par gamla jeans, sicksackade fast, vek och sydde fast en gång till, nu håller det ett tag, en annan dag får jag ta och fixa det andra handtaget.


En nära tonårings jacka gav upp i blixtlåset, den var använd en säsong redan, men i övrigt i väldigt bra skick förutom att "flärparna" på armarna vägrade att "kardborra" fast sig. Lite material försvann därmed ut ur mitt hem, ett svart delbar blixtlås 70 cm lång, ca 20 cm reflexband, ca 20 kardborrband - den taggiga sidan och en liten bit tyg från en jättegammal träningströja. Härligt att det kom till användning.
Jag läste föresten en fin text i tidskriften Hemslöjden av Johan Malm om  Lagandets filosofi.
Tiden får visa hur det går med mina föresatser ...

Inga kommentarer: