lördag 18 januari 2014

God och lättlagad mat


Hade en påse röda linser i skafferiet som jag inte visste vad jag skulle använda till men med hjälp av Google hittade jag Jennys bästa köttfärssås, på en mycket trevlig blogg I Jennys kök.



Jennys bästa köttfärssås Jag gjorde lite justeringar
6 portioner
2 gula lökar   
1 vitlök solo    3 vitlöksklyftor
500 g köttfärs (nötfärs, blandfärs eller varför inte kycklingfärs eller viltfärs?)
250 g färska champinjoner Inga svampar
500 g krossade tomater
1 paket tärnad bacon Ingen bacon
½ dl röda linser
2 rivna morötter
2 buljongtärningar
2 msk tomatpuré
2 dl vatten
torkad oregano
chilipeppar
paprikapulver
smör till stekning

Hacka lök och riv vitlök och fräs i lite smör i en gryta. Bryn köttfärsen tillsammans med löken och tillsätt sedan champinjonerna och tärnat bacon. Häll på krossade tomater, vatten och buljongtärning. Tillsätt röda linser, rivna morötter, tomatpuré och krydda efter smak. Låt puttra en bra stund. Jag hällde på rivna morötter på slutet jag gillar dem krispiga.
Servera med pasta och sallad och givetvis lite riven parmesan. Jag serverade med quinoa och kokt broccoli. Det här kommer jag att laga fler gånger.


Tallriken kommer från Figgio Flint Vitroporselen, Norway, hittar tyvärr inget namn på modellen. Det hade iallafall gärna fått finnas fler likadana i hushållet.

Inga kommentarer: