onsdag 6 januari 2010

Garter-yoke cardigan


Nytt År! Dags att redovisa lite till från det gamla innan det kommer nytt.
Min garter-yoke cardigan blev så småningom äntligen klar - fastnade i UFO högen ett antal gånger. Första gången jag stickade armarna gjorde jag minskningar för att få lite smalare - det blev helt fel - riv upp och sticka om. När jag sytt i knapparna insåg jag att de nya armarna var för korta - riv upp och sticka till. Nu sitter den nästan perfekt - armarna är lite onödigt vida nertill men det kan jag leva med!
Påbörjad: 8 feb 2009
Färdig: dec 2009
Teknik: Stickad uppifrån och ner med rätstickning och slätstickning.
Material: Ullvi 6/2 från Nordiska, ca 300m per hekto, fyndat i garnlagret. Åtgång knappt 3 hg.
Stickor: 3,5 mm (3 mm längst ner på ärmarna).
Masktäthet. Ca 18 m och 28 varv.
Knappar: Pärlemor såklart!
Mönster: Garter-yoke cardigan från Knit 1 Fall/winter 2009. Jag la nog bara till ett par maskor i ärmhålen tror jag.

Inga kommentarer: