onsdag 6 januari 2010

På gång just nu


Mitt färdiga garn - 6 hg tvåtrådigt!
Nu stickar jag med spänning en kofta uppifrån och ner - ska garnet räcka? Kanske skulle jag börjat nerifrån istället och drygat ut oket med något annat från garnlagret - kanske får jag riva upp allt och börja om igen. Hur som helst är det mysigt att sticka av eget garn! Jag är inget vidare på att spinna jämnt och ibland har två tunna trådar kommit intill varandra och ibland två tjocka så jag har fått till ett mycket varierat garn.
Teknik: Mosstickning och slätstickning.
Stickor: 6 mm (5,5 mm till halskanten)
Från garnlagret är ett nytt par vantar på gång - måste ha ett par själv också! Detta paret har rak tumme. Känner för att prova mig fram i tummarnas värld - nästa par får nog en tumme med kil på insidan. Mönsterinspiration till tummar kan man hitta i Ann-Marie Nilssons bok Sticka mössor vantar sockor!
Tre inlägg på en dag - då kan jag -som månadbloggar- ha uppehåll till april!
Har läst flera årskrönikor med nöje men det blir nog ingen från mig.
Har börjat 2010 på samma sätt som jag började 2009 med en kofta uppifrån och ner. Undrar om den blir första färdiga projeket också!

2 kommentarer:

Kristina H sa...

Åh nä försök inte du får skriv en gång i månaden i alla fall. Härliga vantar, behövs nu när det är lite kallt, i alla fall vissa dagar.

Merope sa...

Hej och tack för en jättefin och inspirerande blogg! En award kan du hämta hos mig - om du vill.
Jag har fått en och vill ge den vidare till dig.
Hoppas att du vill ta emot den och skicka den vidare.
vänligen
Maria Ehrenberg
http://mariaehrenberg.blogspot.com/