torsdag 21 juli 2016

Julklappar 2015

Det har gått mer än ett halvt år sedan julafton 2015 det betyder att det är kortare tid kvar till julafton 2016 så det är kanske dags att sätta igång med förberedelserna - här kommer några tips!
Disktrasor i lingarn - det blev några stycken virkade med halvstolpar under en stressig höst då hjärnan inte riktigt ville ta itu med svårare saker. Material - en kon lingarn från Kasthall inköpt på Vävdagarna i Glimåkra hösten 2014. Mönstret knyckte jag från Knappmakerskan och kantade sen men en rad fasta maskor  - det blekta garnet kommer från effsingar från den första vävkurs jag gick 1987. En 3 mm virknål funkade bra. Här kan man se mitt första försök att göra egna disktrasor.
Fruktpåsar att ta med när man handlar för att minska användningen av plastpåsar. Påsarna är sydda av en gammal spetsgardin i någon form av syntet klippmått ca 30 x 40 cm.
Tygkasse sydd av en ganska tunn gardin - misstänker att där är någon syntetfiber inblandad då tyget känns lite "glatt". Ett gardinpar inköpta på secondhand blev totalt 8 nya kassar i min vanliga storlek - alla har gått åt till julklappar, gåbort presenter, lotterivinster och liknande. Birgitta Nygren med den fina dagliga bloggen Textil och sånt skrev om Rwanda som satt stopp för plastpåsar - tänk om vi kunde göra det i Sverige med!
Raggsockor ett par stickade nerifrån och upp till min pappa - första par sockor jag stickar till honom - har inte fått någon respons på hur de fungerar ännu.Vet dock att de inte utmanar de tunna strumpor min mormor stickat till morfar och som sen pappa ärvt - han stoppar dem flitigt. Jag kombinerade mina egna mönster från här och här för att få till ett par herrsockor på en 80 cm lång rundsticka i tjocklek 4,5 mm, som använde upp allt garn jag hade.
Necessärer till två stora killar, inspirationen kom från Ullhärvan dock ändrade jag en del på modellen.

Något att leka med för tre små killar - kulpåsar med glas och lerkulor i och jongleringstetror med ris

Och till sist julgranen 2015 - liten och tanig eller smäcker och elegant! Hur man upplever saker beror på vilka "glasögon" man har på sig.

2 kommentarer:

Annika Odelstav sa...

Tack för tipsen, jag har också börjat fundera i de banorna! Har några egna tips som jag väl får göra ett inlägg om :-)

Wallinskaya sa...

Tack för tips! Borde ju följa exemplet och göra egna påsar att plocka frukt i när man handlar. Och de där tetrapåsarna med ris i var en superbra idé att göra själv till mitt barn. Jag verkar inte vara så mycket för att ge bort saker märker jag ;)