tisdag 6 januari 2009

Från UFO till FO


6 jan 2009 002
Originally uploaded by frokenslojd

Äntligen!
Det var en gång en önskan om en kofta i näverstickning.
När oket var klart och jag började sticka ena armen insåg jag att det blivit alldeles tokigt. Jag skulle inte kunna röra mig i koftan om jag fortsatte. Stickningen hamnade i UFO högen och fick ligga där ganska länge. Försökte mig på en nystart och bestämde att det fick bli en väst istället. Började sticka på halsen men det blev inte bra och ner i UFO högen igen. Har dock haft stickningen i tankarna ganska många gånger och velat få tag på det överblivna garnet så igår var det dags. Jag rev upp och stickade om halskanten, rev upp ärmen, stickade nederkant och framkanter och äntligen är min väst klar. Jättevarm och "gosig" och sitter faktiskt ganska bra på också.
Jag har under projektet lärt mig ganska mycket tex:
- att verkligen mäta och räkna utifrån ett färdigt plagg med önskad storlek och passform (missade en del där)
- att näverstickning är lite klurigt det är ju diagonalen som blir "vågrät" med lite annorlunda töjning än vanligt
- att näversticknig är jättekul att sticka
- att sticka med förgarn kombinerat med entrådigt garn går alldeles utmärkt
- att riva upp förgarn är nästan omöjligt

Påbörjad: februari 2008
Färdig: 6 januari 2009
Teknik: Näverstickning
Material: Förgarn från Ullcentrum på Öland hittat i garnlagret och Kampes 1 tr ca 600m/hg färg 255 köpt på http://www.helylle.se/ Stickat med en "tråd" av varje, total åtgång knappt 3 hg.
Stickor: Drops 5,5 mm rundsticka 80 cm lång
Virknål: 6 mm till hjälp för avmaskningarna
Masktäthet: ca 15 m och 22 v på 1 kvadratdm
Knappar: 5 st pärlemorknappar
Mönster: Eget påhitt. Att sticka näverstickning har jag lärt från boken Svenska Tröjor av Britt-Marie Christoffersson, ISBN 91-534-1094-7.

2 kommentarer:

Annas garndrömmar sa...

Bra att du bestämde dig för att göra färdigt, för västen är ju jättefin. Snyggt när näverstickningsrutorna blir mindre o mindre upptill!!

Carin@Ullhärvan sa...

Såklart det är OK. Jag ska försöka blogga lite oftare än jag har gjort i höst. Ha dé!